Вправи з читання



1.   Робота над скоромовками.
- Прочитайте улюблені скоромовки
         Учні читають скоромовки виразно, напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку на власний розсуд

І.  Вправа на формування уміння розширювати й уточнювати вислов­лювання.
1. Гра "Доповни речення".
Учитель промовляє речення і пропонує учням збільшувати його, до­даючи по одному слову.
Оля читає ...
Наприклад: Оля читає книжку.
Оля читає цікаву книжку.
Ввечері Оля читає цікаву книжку.
Ввечері Оля завжди читає цікаву книжку.
Ввечері Оля завжди читає цікаву книжку сестричці і т. д.
2.  Гра "Утвори прислів'я".
З'єднайте частини прислів'їв. Поясніть їх значення.
Книгу читай –                    що птах без крил.
Книгу почитаю –                 з добром дружити.                 
Розум без книги,               птахом політаю.
З книгою жити –                 розуму набирай

І. Мовна розминка.
1.  Гра "Яке слово зайве?"
Учитель називає групи слів, а учні вибирають "зайве", пояснюють свій вибір.
Форзац, палітурка, корінець, стебельце. (Стебельце.)
Автор, художник, читач, редактори. (Читач.)
 Вірш, словник, казка, оповідання. (Словник.)
2.  Вправа на тренування дихального апарата.
Учні читають з дошки прислів'я.
Розум без книги, як птах без крил.
Учні тренуються читати це прислів'я з різною інтонацією і в різному темпі (радісно і швидко; сумно і повільно; здивовано, запитально).

І. Вправи на розвиток навичок читання.
1.  Визначення спільної буквеної частини слів.
— Прочитайте слова правильно і швидко, визначте в них спільну буквену частину.
читальний — читач         книгами — віршами
нова обновити            завітай — загадка
2.  Читання тексту з дошки.
- Прочитайте текст, роз'єднуючи слова.
Нікорабель, ніколяска, ніверховийкінь, нітвоївласніногинедадутьтобітакглибокоітакдалеко-проникнутивчужікраїни, якцеробитьдобракнижка.
  Так про значення книги в житті кожного з нас писав іспанський письменник Сервантес.
  Як можна з допомогою книжки "проникнути в чужі країни"?

І. Вправи на вдосконалення навичок читання.
1.  Гра "Відновіть вірш".
На дошці записані рядочки з вірша. Учні "відновлюють" його.
У містах і на селі,                              (2)
Має книжку на столі.                             (4)
У кожнім домі, в кожній хаті             (1)
Хто навчився вже читати,                    (3)
2.  Вправа для розвитку мовної догадки.
  Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви.
Ш_вч__нк_                                      Н_з_ай_о
3_б_л_                                             К_рлс_н
Ук_аї_к_                                         Сн_г_р_чк_
Ан_ер_ен                                         Бу_ат_н_
Кос_ець__ий                                   Дю__мов_ч_а
  За якою ознакою можна об'єднати слова кожного стовпчика
1.   Робота над скоромовкою.
- Прочитайте скоромовку мовчки.
Ти, малий, скажи малому, хай малий малому скаже, хай малий теля прив'яже.
         Учні читають скоромовку виразно, напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.

І.Учитель зачитує (чи учні) різні твори або їх уривки, а учні називають жанр.
1. Іди, іди, дощику, зварю тобі борщику. (Дитяча пісенька-закличка.)
2. Мир-миром, пироги з сиром. (Мирилка.)
3. Хитру сороку спіймати морока,
    а на сорок сорок —- сорок морок. (Скоромовка.)
4. Хто не працює, той не їсть. (Прислів'я.)
5. Люлю, люлю, мій синочку,
    справлю тобі колисочку. (Колискова пісенька.)
6. Тосі, тосі, свині в горосі,
    нема кому вигнати — тільки Настусі. (Забавлянка.)
7. Снігові поля, чорні грачі,
хочеш розумним бути — бери та вчи. Книжка. (Загадка.)

І.  Вправа на миттєве сприйняття слів. Активізація пам'яті.
1. Гра "Впіймай слово".
Учні мовчки читають слова, які вчитель швидко показує, затримуючи кожне слово на кілька секунд. Після читання необхідно пригадати як­найбільше прочитаних слів.
Слова на картках-блискавках: пісня, казка, скоромовка, автор, худож­ник, редактор, притча.
   На які групи ви поділили б слова?
2.  Робота з деформованим текстом.
— Що таке притча, ви дізнаєтесь, коли прочитаєте деформований текст.
Причта – це ливекене давіопоння з чанимповль висновмок рпо куясь тєвужит дугопри.

І. Вдосконалення читацьких навичок.
1.  Вправляння у читанні прислів'їв, змінюючи смисловий (логічний) наголос.
Козацькому роду нема переводу. Козацькому роду нема переводу. Козацькому роду нема переводу.
  Поясніть зміст прислів'я.
2.  Вправа для розвитку мовленнєвого апарата.
На дошці надруковано вірш. Учні вчаться читати його з різною інто­нацією.
Земля ти наша, краю мій коханий!
До болю рідний нам і дорогий.
Яким ти був колись?
Якими йшов шляхами?
Словами правди з нами поділись!

І. Робота з деформованим реченням
1. Поєднайте слова в речення, переставивши їх місцями.
Невеликий, твір, народна, що, усний, пісня, віршований, співається.
(Народна пісня – це невеликий усний віршований твір, що співається)
2. Гра «Склади прислівя та приказки із розсипанки»
Весела                            ловко                               дорогу                        скоромовка.
Прислівя                     до                                    скоромовить               здоровя.
Слова                            думка                             мудрості                       показав.      
Загадка                         сказав                              половина                      кладка

І. Вправи на вдосконалення техніки читання.
1. Гра "Незвичайна математика".

— Виконайте дії і прочитайте утворений результат.
Зуб +  і — убі + ага + дка = ... (загадка).
Скарб — арб + ород — д + мовк + а = ... (скоромовка).
Усіх — іх + мі + шум — ум + ка = ... (усмішка).
При + кут — ут + азал — ал + ка = ... (приказка).
Пас — ас + рис + ліс — с + в'я = ... (прислів'я).
2. Читання речень з дошки.
-  Прочитайте речення, роз'єднуючи слова. Яке слово, із складених вами, воно пояснює? Доведіть свою думку.
Короткийвлучнийвислів,якиймаєповчальнезначення. (Прислів 'я.) Своєріднамовнаграгумористичногоспрямування. (Скоромовка.) Невеличкийпоетичнийтвір,восновіякогоєзапитання. (Загадка.) Коротенькийвлучнийвислів,алебезповчальногозмісту. (Приказка.)

1.   Робота над скоромовкою.
- Прочитайте скоромовку мовчки.
Схопив Клим клин, почав Клим клином клин вибивати.
         Учні читають скоромовку виразно, напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.

І. Вправи на вдосконалення навичок читання.
1.  Вправа на формування уміння розширювати й уточнювати вислов­лювання.
Гра "Закінчи речення".
Учитель починає речення, а школярі його закінчують.
"Це було так давно, що ...".
"Нумо зберемося разом і... ".
"Зраділи всі, бо ..."...
2.  Читання слів на одному диханні.
пам'ятає      (м'ята)                   золото          (лото)
говорили       (рили)                     пензлі            (злі)
самого           (сам)                      розуміє         (уміє, розум)
весело            (село)                     вужча           (вуж)
будинки        (буди)                     триматися   (три, мати)
  Придивіться уважно до цих слів. У кожному з них заховалися
інші слова. Знайдіть їх.

І. Вправи на розвиток читацьких навичок.
1. Вправа, що сприяє формуванню швидкої реакції на слово, розвит­кові навичок читання за здогадкою.
 Гра "Точно і швидко. Хто або що?'9
— Доберіть слово, яке може виконувати названу дію, наприклад, няв­чить — кіт.
Пролітали — ... (птахи, літаки ...).
 Спалахували — ... (зірки, вогні...).
 Розпалити — ... (вогнище, багаття).
2. Читання уривка вірша із пропущеними буквами, голосні звуки.
Н_        д_бр_т_         _сн_є         св_т
 _         д__бр_т_ю      п_хн_       хл_б.
 _         м_рн_              н__б_,        в     шк_л__         йт_ —
Ц_       т_к_ж             в_яв            д_бр_т_.
Д_        вс_х              л_д_й         л_б_в       св_т_
Ц_       ч_ст_т_         _             д_бр_т_.
(На доброті існує світ
і добротою пахне хліб.
 І мирне небо, в школу йти —
це також вияв доброти.
До всіх людей любов свята —
це чистота і доброта.)
— Як ви розумієте слово "доброта"?

І. Мовна розминка.
1.  Вправа з техніки мовлення.
Читання з дошки прислів'я на одному мовному видиху.
На житті, як на довгій ниві.
Читання прислів'я з різною інтонацією (радісно, запитально, здиво­вано, перелякано).
- Поясніть зміст цього прислів'я.
2.  Вправа на розвиток швидкості читання.
  Прочитайте інші прислів'я, поясніть, як ви їх розумієте.
ікВ жипроти — ен лопе йпетире.
Вікзвікувати непальцемперекивати.

На_ї   не   поли_й,   сер_м   не   ос_гай. (Надії не полишай, серцем не остигай.)

І. Вправляння інтонаційного читання вірша
Всією душею, всім своїм серденьком
люблю тебе, рідний краю, земленько рідненька.
і вас люблю, гори, ліси та гайочки,
і вас, ріки повноводі, маленькі струмочки...
Гарна, велика країна моя,
є в ній озера, річки і моря,
гори високі, степи та ліси, —
скільки багатства і скільки краси!
(Читання в парі з учнями та вчителем)

І. Вправи на вдосконалення навичок читання.
1.  Вправа, що сприяє формуванню швидкої реакції на слово.
Гра "Хто це? Що це?"
Учитель називає ряд прикметників, а учні добирають до них іменники.
Жовті, червоні, помаранчеві, золоті, осінні — ... (листочки).
Солодке, соковите, крутобоке, червоне — ... (яблуко).
 Білий, холодний, пухнастий, лапатий — ... (сніг).
Фруктовий, зелений, квітучий — ... (сад).
2.  Гра "Знайдіть в словах зайві букви".
Ставаала, соннця, садд, заворрожений, їіжак, йялинка, земмля, свяаті, весіллля, вонии, пахошщі, квіткка, соьогодні.
  У кожному слові прочитайте тільки зайву букву. Яке слово вийш­ло? (Андрій Малишко.)

1.   Робота над скоромовкою.
- Прочитайте скоромовку мовчки.
Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню: так як ти не вмію я, ти не вмієш так, як я.
         Учні читають скоромовку виразно, напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.

І. Вправи на розвиток читацьких навичок.
1.  Вправи на формування уміння слухати і говорити.
а) Відгадування загадки.
Його ім'я — лише з трьох літер.
Його провісником є вітер.
Ним хлібороб у спеку марить.
Його дарують тільки хмари. (Дощ)
б)  Гра "Скороти речення".
Учитель вимовляє речення — діти усвідомлюють його. Речення по­вторюється учителем — учні запам'ятовують. Після цього вчитель про­понує учням скоротити речення послідовно, довільно, але зберігаючи основний зміст (щоб воно залишилося зрозумілим).
Важкі краплини зривалися з неба І важко падали на землю.
Важкі краплини зривалися з неба і важко падали.
Краплини зривалися з неба і важко падали і т. д.
2.  Гра "Заміни вислів одним словом".
Учні читають на дошці вислови і добирають слово, яке б його замінило.
                                                             з громом і блискавкою — ... (гроза).
Дощ                                                     дуже сильний — ... (злива).
                                                             дуже дрібний, густий — ... (мряка).
3.  Читання слів-анаграм.
  Прочитайте, як говорять про дощ.
ібнийдр        (дрібний)                           ийвкасал         (ласкавий)
бийнгри       (грибний)                          зорийпро         (прозорий)
ийпартов    (раптовий)                        псліий                (сліпий)
Які ще назви дощу знаєте?
Урок 20
І. Робота над римуванням віршів.
1. Гра «Віднови вірш»
І не виніс                               в серці звуки,
І задзвеніли                           мій перший спів.
І розітнувсь                           щастя-муки,
2. Конкурс читців-декламаторів

І. Контроль техніки читання.
 - Прочитайте текст, надрукований на картці, за 30 секунд
Багато корисного приносить людині ліс. Він очищає повітря, дає їжу, деревину для будівництва. У лісах живе багато тварин. Ліси бувають листяні і хвойні. А скільки різних квітів можна побачити в лісі! Будь-якої пори року ліс чарує нас своєю красою
ІІ. Конкурс читців-декламаторів (Діти читають напамять невеликі вірші чи уривки)

1.   Робота над скоромовкою.
- Прочитайте скоромовку мовчки.
Не жаліла мама мила, мила мама з милом Милу.
         Учні читають скоромовку виразно, напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.

1.   Робота над скоромовкою.
- Прочитайте скоромовку мовчки.
Летів перепел перед перепелицею, перед перепеленятами
         Учні читають скоромовку виразно, напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.

1.   Робота над скоромовкою.
- Прочитайте скоромовку мовчки.
Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню: так як ти не вмію я, ти не вмієш так, як я.
         Учні читають скоромовку виразно, напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.

І. Вправи на розвиток навичок читання.
1.  Скоромовка для розчитування.
Серед ночі два кроти налякались темноти. Тож втекли мерщій із двору у свою глибоку нору.
2.  Читання деформованого тексту.
рітК — це линекийве зрів, ощ виже дпі лемзею, витьжися вимищодо в 'ямикареч, микачинли махко.
— Що ви ще знаєте про кротів?

І. Вдосконалення навичок читання.
1. Гра "Цікаве перетворення".
— Перетворіть слово сад у лис, змінюючи в кожному слові тільки одну букву.
Сад лад — лід ліс — лис.
2. Гра "Який цей предмет?"
Учитель показує картку зі словом або називає його, а учні вголос на­зивають характерні ознаки того предмета, про який повідомлялося.
Лис — ... (рудий, хитрий, живе в норі, його боїться заєць і т. д.)
Письменник — ... (цікавий, розумний, пише різні твори і т. д.)
 — Спробуйте об'єднати ці два слова у речення. (Діти називають свої речення.)

 1.   Робота над скоромовкою.
- Прочитайте скоромовку мовчки.
Босий хлопець сіно косить, босі ноги  роса росить.
         Учні читають скоромовку виразно, напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.

І. Вправа на формування уміння розширювати й уточнювати вислов­лювання.
1. Гра "Закінчіть речення".
Учитель починає речення, а учні закінчують.
Котик сидів під дверима, а ...
Котик сидів під дверима, які...
Котик сидів під дверима і...
Котик сидів під дверима, бо ...
2.  Розвиток зв'язного мовлення
  Підготуйте розповідь про кота, в якій вкажіть, де живе ця тварина, чим живиться, особливості її характеру.
Діти розповідають свої історії.
3.  Гра "Складіть і поясніть народні приказки".
  Кішка також "увійшла" в народні приказки. Складіть їх і поясніть, як розумієте.
Влетіло,                                     кота мишами.
Ласий,                                       кіт наплакав.
Наробив,                як                коту за сметану.
Покарали,                                 кішка з собакою.
Живуть,                                    кіт на ковбасу.

 1.   Робота над скоромовкою.
- Прочитайте скоромовку мовчки.
Босий хлопець сіно косить, босі ноги  роса росить.
         Учні читають скоромовку виразно, напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.

 І. Робота з фразеологізмами.
У парі готують пояснення слів
(І ряд — перша колонка , ІІ ряд – друга колонка )
Уточнення значень висловів.
Накивала п'ятами —                                не робити нічого разом
Ані пари з рота —                                    страшно, лячно


Мурашки поза плечами бігали —            втекла
Не мати ніякої спілки —                         мовчати.

І. Контроль техніки читання
Учні читають за 30 с. надрукований на картках текст
«Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що імя їй – Леся Українка. З не такої вже й далекої минувшини, проте вже мовби крізь серпанок легендарності, проступає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий.»

1.   Робота над скоромовкою.
- Прочитайте скоромовку мовчки.
Напекли млинців, назвали кравців, а кравець за мли­нець та й побіг у танець.
         Учні читають скоромовку виразно, напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.

 І. Мовна розминка.
1. Гра "Знайди зайве слово".
• Діти з дошки читають "ланцюжки" слів, вибирають "зайве" (його під­креслюють на дошці), пояснюють свій вибір.
 Собака, кіт, мавпа, кінь, корова.
 Вчитель, лікар, продавець, сестра, директор.
 Добрий, байдужий, хороший, сердечний, щирий.
 Веселий, солодка, смачний, розумний, чарівний.
- Якими словами можна доповнити кожний "ланцюжок"?
2.  Читання гнізд споріднених слів.
добро                                            друг
добрий                                          друзі
доброта                                       дружній
добріший                                      дружити
добродушний                                дружелюбний

-  Які із слів ховають у собі два слова? (Добро + душа, дружити + любить).

І. Вправи на підвищення швидкості читання і розвиток мислення.
1.  Вправа, що сприяє формуванню швидкої реакції на слово.
 Гра "Хто це?"
  Дивує, змінює, перетворює, чарує, чаклує — ... (чарівниця).
  Майструє, підковує, виготовляє, розплавляє, кує — ... (коваль).
   Обмірює, шиє, кроїть, перешиває, ріже — ... (кравець).
2.  Читання прислів'я на одному мовному видиху.
Учні з дошки читають прислів'я фразами на одному видиху.
 Дарма, що гора висока: наважишся — подолаєш. Дарма, що ворог сильний: насмілишся — переможеш.
  Як ви розумієте це прислів'я?

І. Мовна розминка.
1.  Гра "Хто більше?"
— Хто більше знає слів-назв птахів, які починаються звуком [с]. (Со­ловей, сорока, сокіл, снігур, страус, синиця ...)
2.  Гра "Що птах робить?"
Сорока — ... (скрекоче),
синиця — ... (цінькає),
 сова — ... (кричить, ухкає).
 Далі діти самі пропонують аналогічні завдання однокласникам.
3.  Робота зі скоромовкою.
Має втіху Солов'їха:
солов'ята — всі у тата.
Всі співучі, голосисті,
всі із хистом, всі артисти. (С. Шаповалов)
— Про кого йдеться в цій скоромовці? Чим утішається солов'їна сім'я? Учні читають скоромовку виразно напівголосно у помірному темпі; швидко; дужешвидко. Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.